Nadmierny stres w pracy ma szkodliwy wpływ na zdrowie psychiczne pracowników. Jeśli chcesz, aby członkowie Twojego zespołu przykładali się do swoich obowiązków i pracowali na rozwój Twojego biznesu, powinieneś ograniczyć napięcie w firmie. Może mieć ono oczywiście wiele źródeł, od nieporozumień ze współpracownikami, zbyt dużych wymagań pracodawcy do nieposzanowania potrzeb tj. właściwe środowisko pracy, czy adekwatne wynagrodzenie. Jeśli chcesz grać fair, staraj się ograniczyć nadmierny stres w miejscu pracy.

Stres w pracy – powody

  • Zbyt duże obciążenie obowiązkami i nadchodzące deadline’y sprawiają, że ludzie czują presję czasu, więc pracują w pośpiechu, odczuwając przytłoczenie.
  • W skrajnych przypadkach – nękanie i dokuczanie.
  • Stres może być również spowodowany zbyt małą ilością zadań, przez co pracownicy czują się bezużyteczni i mają przeświadczenie, że ich umiejętności nie są wystarczające.
  • Słabe relacje ze współpracownikami lub poczucie izolacji w zespole.
  • Niewłaściwe środowisko pracy – np. brak dobrego oświetlenia, odpowiednich narzędzi, zbyt niska temperatura pomieszczenia, niekomfortowe stanowisko, nadmierny hałas.
  • Strach przed zwolnieniem.

Sygnały

Osoby cierpiące na nadmierny stres w pracy często wykazują szereg oznak, które mogą zostać zauważone przez współpracowników. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  • przemęczenie i rozdrażnienie
  • obniżona jakość pracy
  • niezdecydowanie i brak wiary w swoje umiejętności
  • utrata poczucia humoru
  • fizyczne dolegliwości, tj. ból głowy, częste przeziębienia, rzadziej nudności
  • poczucie senności
  • częstsze nieobecności spowodowane chorobą

Jak reagować?

Jeśli któryś z Twoich pracowników odczuwa stres, ponieważ jest przepracowany, nie będzie w pełni wykorzystywał swoich możliwości. Najlepszym wyjściem z takiej sytuacji będzie pozwolenie mu na chwilę wytchnienia. Urlop powinien pomóc. Nie jest to najlepsza wiadomość dla Ciebie, ale przemęczony pracownik i tak nie przyniesie Ci wiele korzyści. Jeśli urlop jest niemożliwy, zadbaj, chociaż o to, aby ograniczyć nadgodziny. Jeśli natomiast stres spowodowany jest konfliktami wewnątrz zespołu czy na linii pracownik-pracodawca konieczna będzie rozmowa, podczas której wyjaśnicie sobie wszelkie nieporozumienia.

Jak poprawić samopoczucie pracowników?

Jeśli trudno jest Ci wpaść na pomysł, jak mógłbyś okazać zadowolenie z wysiłku Twoich pracowników, a tym samym pozytywnie wpłynąć na ich samopoczucie, poniżej znajdziesz nasze propozycje:

  • zaangażuj do podejmowania decyzji
  • stwórz możliwość rozwoju
  • zaproponuj bonusy – tj. zdrowe przekąski w pracy
  • zorganizuj firmowe wyjścia
  • podnieś wynagrodzenie
  • daj podwyżkę

 

Pin It on Pinterest

Share This